Medewerkers

Het team van De Onderwijsspiegel bestaat uit gedreven mensen met hart en passie voor het onderwijs.

Ingrid de Loos
Ingrid de Loosadviseur

Sonja en ik vormen een goed team op de helpdesk, waar we onze klanten met raad en daad bijstaan. Ik ben heel erg trots op ons team en op wat we tot nu toe bereikt hebben. Mijn functie is heel divers: ik geef workshops en presentaties bij onderwijsinstellingen. Zo hoor ik waar hun wensen liggen en hoe we die kunnen vertalen naar passende producten en maatwerk. In overleg met onze programmeur kijk ik hoe we die vertaling het beste kunnen maken. Zo ben ik de schakel tussen klant en programmeur. Daarnaast verzorg ik de dagelijkse financiële administratie. Mijn werk is dynamisch en verveelt nooit.

Sonja van Orsouw
Sonja van Orsouwadviseur

De Onderwijsspiegel is gericht op de verbetering van onderwijskwaliteit en biedt instrumenten om met elkaar het onderwijs continue te blijven onderzoeken en goed onderwijs te concretiseren.

Daaraan te kunnen meewerken geeft mij plezier en voldoening. Het vraagt een voortdurend leren van en met elkaar over de onderwijspraktijk in de verschillende onderwijssoorten.

Ik houd me voornamelijk bezig met (maatwerk)projecten, zoals de Onderwijsscans en Bestuursscans en ik investeer graag in de klantrelaties en opdrachten die hieruit ontstaan.

Binnen het team van de Onderwijsspiegel krijgt iedereen de ruimte om datgene te doen waar je hart ligt en energie van krijgt. Naast de projecten is dat voor mij het ontwikkelen van vragenlijsten en de verdieping zoeken in thema’s. Samen ambities bepalen en realiseren, dat voelt goed!

Bavo Janss
Bavo Janssprogrammeur

Ik was vanaf het eerste uur betrokken bij Digidoc en later de Onderwijsspiegel. We maakten de AOC-spiegel; de eerste online enquête voor kwaliteitsmeting in het onderwijs. Het was een prachtige tijd. Binnen een jaar hadden we bijna alle ROC’s in Nederland als klant aan ons verbonden, later volgden ook andere onderwijsinstellingen. Binnen De Onderwijsspiegel ben ik programmeur. Er is geen regeltje in de software dat ik niet geschreven heb. De Onderwijsspiegel is mijn kindje. Samen hebben we alles from scratch opgebouwd. We maken producten waar klanten echt blij mee zijn. Daar doe ik het voor.”

Hoyte Swager
Hoyte Swagersysteembeheerder

Servers, het web, en alle mogelijkheden die dat bood vond ik razend interessant. Daarom was het ook zo leuk om vanaf het begin al bij Digidoc betrokken te zijn. Nu ben ik nog steeds systeembeheerder. Ik woon in Engeland, maar ben nog erg betrokken. De techniek-kant van het bedrijf is ‘mijn toko’. Tegenwoordig is er op afstand zoveel mogelijk; je kunt een scherm overnemen, computers aan en uit zetten en een serverpark monitoren. We zijn dit bedrijf gestart als ‘jonge onderzoekers’, als pioniers. Die inslag is gebleven. We werken nog steeds met de meest vooraanstaande technieken en willen telkens weer vernieuwen en voorop lopen.”

Jack van Lent
Jack van Lentdirecteur

Ik zet mensen en organisaties graag in beweging. Mijn carrière stond tot nu toe dan ook vaak in het teken van leidinggeven aan verandering. Ook het onderwijs is altijd in beweging. Het is belangrijk jezelf regelmatig een spiegel voor te houden en even stil te staan. Wat gaat er goed, waar zijn we aan verandering toe? Met de Onderwijsspiegel bieden we een instrument waarmee je als onderwijsinstelling beter kunt worden. We dragen bij aan verandering, verbetering en kwaliteit. En we zijn nog lang niet klaar: we ontwikkelen onze diensten door en spelen in op vragen die er leven in het onderwijs. Onze docentevaluatie en teamscan zijn daar mooie voorbeelden van. Het is onze ambitie te blijven pionieren en het onderwijs steeds te blijven faciliteren.

Harmen Janssen
Harmen Janssenadviseur

Als onderwijskundige kwam ik terecht bij een particulier opleidingsinstituut. Eerst als online studie-adviseur, waarna ik me uiteindelijk ontwikkelde tot ICT’er van het bedrijf. Als generalist hield ik me bezig met applicatie-, website- en netbeheer, maar ook met het (digitaal) optimaliseren van de opleidingen en de organisatie ervan. Bij de Onderwijsspiegel ben ik weer dichter mijn echte interesse: het onderwijs, van PO tot WO en alles wat daartussen zit. Naast het beantwoorden en helpen oplossen van problemen van klanten, adviseer ik bij het verder verkennen van het onderwijsveld. Waar kan de Onderwijsspiegel met advies en kennis en vaardigheid van online enquêteren van dienst zijn om zo de onderwijskwaliteit te verbeteren? Het oplossen van problemen, groot of klein, en het verbeteren van werkwijzen geeft me altijd veel voldoening. Daar zet ik me graag en zeer volhardend voor in. Dat gold als ICT’er, maar nu ook als adviseur bij de Onderwijsspiegel.”

Marijke Bouwhuis
Marijke Bouwhuisonderwijskundige / (beeld-)coach

Onderwijs is mijn passie. Het onderwijs blijft je uitdagen om na te denken over hoe je leerlingen het best kunt voorbereiden op een nog onbekende toekomst. We moeten ons blijven ontwikkelen omdat de buitenwereld zich ontwikkelt. Daarom is het zo belangrijk dat alle betrokken partijen samen optrekken. Dat we samen werken aan onderwijsontwikkeling; leerlingen, docenten, teams, ouders en alle andere betrokkenen. Hun stem telt. De Onderwijsspiegel is een prachtig instrument om dit proces te ondersteunen. Je kunt er ideeën en meningen van allerlei betrokkenen op een gemakkelijke manier mee genereren en direct gebruiken om samen het onderwijs een stapje beter te maken.”

Marten Beeftink
Marten Beeftinkadviseur kwaliteitszorg
Dat er leven in de brouwerij zit. Dat er gezamenlijke visie en richting in zit. Dat er liefde is voor de leerlingen, studenten en passie voor het vak. Dat leerkrachten, docenten werkelijk bekwaam zijn. Dat onderwijs zoiets is als leerlingen, studenten onder wijsheid tot groei en bloei te laten komen. Dat het hart van bestuurders en directie klopt voor het onderwijs. Dat de inrichting van de organisatie deugt. Dat de verrichtingen die gedaan worden zich kenmerken door wijsheid, geduld, generositeit, geheugen, gemeenschap en niet door haast, hype, hebzucht, hyperactivisme en/of hyperindividualisme. Dat vind ik fantastisch en daar gaat mijn hart professioneel voor kloppen, al bijna 30 jaar lang, voor alle vormen van onderwijs. Bij de Onderwijsspiegel krijg ik alle ruimte om onderwijs te laten kloppen.”
Klaas Reinders
Klaas Reindersadviseur kwaliteitszorg
Onderwijs gaat over leren. Over nieuwe dingen ontdekken en bekende dingen anders te doen. Omdat de situatie veranderd is of omdat elke tijd opnieuw vraagt om nieuwe antwoorden en oplossingen. Leren, ontdekken en ontwikkelen om te weten wat je doet en dat goed doen is voor mij een kernkwaliteit. En dan helemaal in het onderwijs. De goede dingen goed doen vraagt om leren. En ik ben ervan overtuigd dat de plek waar leren plaats vindt, ook zelf een leerplek is en kan zijn. Leren is voor je Leven, dat blijf je doen en dat wil je goed doen. Dat geldt voor leerlingen, studenten, docenten, onderwijsleiders en onderwijsorganisaties. Ik werk graag samen met anderen aan kwaliteit van onderwijs. Spiegelen en reflecteren is het begin: leren zien wat er te leren is…en van daar uit ontdekken dat kwaliteit de moeite waard is!”
Adrian van den Broek
Adrian van den Broekteamcoach

Wat een voorrecht is het toch om (jonge) mensen op te mogen leiden voor hun toekomst. Echter, de snel op elkaar volgende technologische en maatschappelijke ontwikkelingen maken dat het beeld van de toekomst ook in rap tempo kan veranderen. Wat vandaag geleerd wordt, is morgen alweer sterk verouderd. Dit maakt dat het onderwijs en de onderwijsmensen óók in beweging moeten blijven…in het belang van de leerling of student.

De Onderwijsscan helpt daarbij…niet zozeer door terug te kijken naar wat goed en minder goed is gegaan, maar veel meer door de mogelijkheid die dit instrument biedt vooruit te kunnen kijken: ‘Welke kansen kunnen we pakken om het onderwijs aan onze leerlingen nog meer toekomstproof te maken?’. Ik zie het als een eer om met onderwijsmensen en onderwijsteams samen op ‘expeditie’ te gaan naar de toppen die we nu nog ‘toekomst’ noemen.

Op naar jullie onderwijs van morgen! Daar lever ik vandaag graag mijn bijdrage aan!

Natasha Swart
Natasha Swartadviseur

Ik ben Natasha, aangenaam.

Ik identificeer mezelf als filosoof, omdat ik vaker op zoek ga naar de juiste vragen dan naar het juiste antwoord. In een samenleving waarbij de mens steeds meer geanonimiseerd wordt als consument, probeer ik het individu zijn stem terug te geven. Je bent ten slotte sneller geneigd je mening te delen als je gelooft dat er naar je geluisterd wordt.

Mijn missie komt sterk overeen met die van de Onderwijsspiegel, en tot nu toe bevalt het me prima om mensen in het gebruik van de spiegel te begeleiden.

Mijn affiniteit met het onderwijs is eigenlijk heel natuurlijk: voor mij is het gebruikelijk om tijdens het leren al te reflecteren. Als mij iets verteld wordt, bedenk ik al hoe ik dit in mijn eigen woorden door kan geven. Ik heb vaak meegedacht met docenten. Vaak konden ze dit op prijs stellen, soms werd ik op mijn plaats als leerling gewezen. Wijsheid kan komen uit vele hoeken; ik denk dat het jammer zou zijn als er niet in deze hoekjes wordt gekeken.

Verder ben ik muzikaal en een puzzelaar en kan ik vol trots verkondigen dat mijn kat het meest bij mij op schoot zit.