Docentevaluatie en lesevaluatie voor het HBO / WO
Feedback voor docenten in het hoger onderwijs
Met online docentevaluaties en lesevaluaties kunnen docenten snel feedback van hun studenten genereren.
De lesevaluaties en Docentevaluaties kunnen erg gemakkelijk online worden afgenomen met de enquêtetool van de Onderwijsspiegel.
Studenten hebben als ze eenmaal in het HBO of WO zitten al veel onderwijs genoten. Als vaste klant van het onderwijs kunnen studenten hun docenten goed aangeven hoe ze het onderwijs ervaren. Ze geven vaak goede feedback over wat er al goed gaat en wat er beter kan. Met de docentevaluatie HBO/WO krijgen docenten dus veel inzicht in hoe ze functioneren en bij studenten overkomen. Deze feedback is belangrijke input voor hun verdere professionele ontwikkeling.
Hoe werkt een docentevaluatie HBO/WO?
Onderwijsinstellingen met een licentie op de Onderwijsspiegel kunnen de docentevaluaties zelfstandig afnemen. Bij het opstellen van een docentevaluatie kan een van onze gevalideerde vragenlijsten gebruikt worden, maar je kunt ook zelf een vragenlijst samenstellen. In de enquêtesoftware staan veel vraagtypes en voorbeeldvragen die gebruikt kunnen worden om zelf een enquête te ontwikkelen.
Voor het invullen van de docentevaluatie ontvangen de studenten een code van hun docent of een link in hun mail. De studenten vullen de enquête in en de resultaten zijn desgewenst realtime beschikbaar.
Maatwerk docent feedback: van volledig ontzorgd tot helemaal zelf organiseren
De Onderwijsspiegel biedt maatwerk bij de opzet, invoering en uitvoering van docentevaluaties en lesevaluaties voor het HBO en WO.
Interesse? Neem dan contact met ons op.
Maatwerk
Ondersteuning bij de interne communicatie over docent feedback hoger onderwijs
Realiseren van draagvlak en betrokkenheid bij docenten
Creëren van een veilige sfeer voor docenten (de rapportage wordt – indien gewenst – uitsluitend aan de docent verstrekt)
Opstellen van een op de onderwijsinstelling afgestemde vragenlijst
Organisatie van de enquête; de afnameprocedure, een snelle en heldere rapportage, het uitvoeren van pilots
Hulp bij structurele inbedding in het professionaliseringsbeleid
Hoe zit het met mijn privacy als docent bij docent feedback hoger onderwijs?
De docentevaluatie of lesevaluatie neem je in eerste instantie af om als docent feedback te krijgen van studenten op je functioneren als leraar en over je lessen. Je kunt de resultaten direct of op een later moment met je studenten delen en samen in gesprek gaan over hoe jullie het onderwijs ervaren en wat er sterk aan is en wat er anders kan.
Op opleidingsniveau maak je afspraken over hoe jullie omgaan met de privacy van de docent, zoals wie het recht heeft de uitslag in te zien. De enquêtetool van de Onderwijsspiegel biedt mogelijkheden om de privacy van docenten volledig te waarborgen. Ook hierin is maatwerk mogelijk.
Workshop / Training
Vergroot de impact van de docent feedback in het hoger onderwijs
Steeds vaker bespreken docenten de ontvangen feedback en de daaruit voortkomende ontwikkelpunten met hun studenten. Zo worden studenten actief betrokken bij de feedbackcultuur in hun school.
Wil je vast meer lezen over hoe je de impact van de docent feedback kunt vergroten, lees dan het artikel Docentevaluatie: betrekken van leerlingen bij je ontwikkeling.
Beeldcoaching:
feedback in beeld
Beeldcoaching
Ben je begeleider in het onderwijs en wil je – evt naar aanleiding van een docentenevaluatie of zelfevaluatie – leraren leren begeleiden met beeldmateriaal, dan is de training Beeldcoaching: feedback in beeld, vast iets voor jou.
De training Beeldcoaching is een zeer effectieve én inspirerende training voor begeleiders die willen leren werken met opnames in het onderwijs.
Na deze kennismakingstraining kun je beeldmateriaal op een krachtige manier inzetten bij de coaching van leraren. Je kunt ontwikkelingsgericht werken met beeld en verdiepende begeleidingsgesprekken voeren.
Het is mogelijk om deze training met een groep collega’s op je eigen locatie volgen.
Maak docent feedback tot een succes
Docentevaluaties: zó geef je studenten een stem
Docentevaluaties worden gebruikt om studenten feedback te laten geven op de kwaliteit van de [...]
Docentevaluaties: zó betrek je leerlingen bij je professionele ontwikkeling
Docentenevaluaties worden gebruikt om leerlingen (en studenten) feedback te laten geven op de kwaliteit [...]
Krachtgericht coachen met beeldopnamen
Beeldbegeleiding is een effectieve vorm van coaching van leraren en leerlingen. Door je bewust [...]
Wat typeert onze aanpak?
- we stemmen zorgvuldig af
- we werken vanuit meerdere perspectieven; 360gradenaanpak
combinatie van input (data) en het goede (spiegel)gesprek
- eigenaarschap is uitgangspunt
- evidence based
leerlingen merken het effect
Gebruiksvriendelijk
De HBO-Spiegel wordt binnen de masteropleidingen van HMP zeer intensief gebruikt. Wekelijks worden meerdere evaluaties uitgezet. De vragenlijsten hebben betrekking op de inhoud van de onderwijseenheden, modules, de kwaliteit van de docenten, het lesmateriaal en de faciliteiten (gebouw, parkeermogelijkheden, ICT, secretariaatsondersteuning). Ook worden er enquêtes voor alumni en studiereizen uitgezet. Een nieuwe tendens is dat we studenten steeds meer betrekken bij het opstellen van de vragenlijsten. Het gaat namelijk om de kwaliteit van hun onderwijs!
De enquêtes leveren veel informatie op die gebruikt wordt om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Zijn we op de goede weg? Hoe kunnen we de opleidingen nog beter afstemmen op de wensen van de studenten? We denken op dit moment na over de wijze hoe we de informatie uit de enquêtes goed kunnen terugkoppelen naar de studenten om hen nog meer te betrekken bij het onderwijs en hen te laten zien dat hun mening wordt gehoord.
