Docentevaluatie
Lesevaluatie door feedback van leerlingen en studenten
Heb je ook moeite met het beoordelen van de kwaliteit van docenten? Vind je het maken van een goede vragenlijst hiervoor lastig? Dan ben je niet de enige! Het opstellen en afnemen van een lesevaluatie wordt door veel scholen als een hoop gedoe ervaren. Toch is een goede evaluatie een belangrijke pijler voor het functioneren van docenten en de kwaliteit van het onderwijs. Als bijna dagelijkse klant van het onderwijs kunnen leerlingen en studenten hun docenten namelijk veel vertellen over hoe ze het onderwijs ervaren. Ze geven vaak goede feedback over wat er al goed gaat en wat er beter kan. Met een lesevaluatie via onze docentevaluatie tool krijgen docenten dus veel inzicht in hoe ze functioneren en bij studenten overkomen. Deze feedback is belangrijke input voor hun verdere professionele ontwikkeling.
Om het evaluatieproces zo soepel mogelijk te laten verlopen en het beste uit de feedback van leerlingen te halen kunnen lesevaluaties gemakkelijk online worden afgenomen met de enquêtetool van de Onderwijsspiegel. Hiermee wordt het volledige proces, van afname tot rapportage, geautomatiseerd. Zo haal je meer uit je lesevaluatie en levert het je een hoop gebruiksgemak op!
Onze Lesevaluaties
Bij de Onderwijsspiegel snappen we dat lesevaluaties er anders uitzien op verschillende soorten onderwijs. Om zo goed mogelijke ondersteuning te kunnen bieden aan al onze klanten zijn onze diensten daarom specifiek aangepast op de verschillende fases en niveaus in het onderwijs. Via onze docentevaluatie tools kun je eenvoudig zelf je lesevaluatie opstellen en afnemen.
Meer weten?
De medewerkers van onze helpdesk vertellen je graag alles over de mogelijkheden van docentevaluatie en lesevaluatie bij de Onderwijsspiegel.
Hoe werkt Lesevaluatie?
Scholen met een licentie op de Onderwijsspiegel kunnen de lesevaluatie zelfstandig afnemen. Bij het opstellen van een lesevaluatie kan een van onze gevalideerde vragenlijsten gebruikt worden, maar je kunt ook zelf een vragenlijst samenstellen.
Voor het invullen van de lesevaluatie ontvangt de docent een code die hij deelt met zijn studenten. De studenten vullen de enquête in en de resultaten zijn desgewenst realtime beschikbaar.
Hoe gaat een Lesevaluatie te werk?
Het volledig geautomatiseerde proces van een lesevaluatie bestaat uit drie fases. Scholen met een licentie op de Onderwijsspiegel kunnen de lesevaluatie zelfstandig afnemen, of kiezen voor maatwerk of extra ondersteuning vanuit ons. Zo heb je het proces van je lesevaluatie volledig in eigen hand!
Maatwerk Lesevaluatie
De Onderwijsspiegel biedt maatwerk bij de opzet, invoering en uitvoering van lesevaluaties:
- Ondersteuning bij de interne communicatie over de docentevaluatie
- Realiseren van draagvlak en betrokkenheid bij docenten
- Creëren van een veilige sfeer voor docenten (de rapportage wordt – indien – gewenst uitsluitend aan de docent verstrekt).
- Opstellen van een op de onderwijsinstelling afgestemde vragenlijst
- Organisatie van de enquête; de afnameprocedure, een snelle en heldere rapportage, het uitvoeren van pilots
- Hulp bij structurele inbedding in het professionaliseringsbeleid
Waarom kiezen voor de Onderwijsspiegel?
Onze klanten over de Lesevaluatie
Tijdbesparend!
“De docentevaluatie is een belangrijk onderdeel van de gesprekscyclus bij het Twents Carmel College. Tot voor kort werd de docentevaluatie op papier verwerkt. Het kostte veel tijd om de enquêtes voor ruim 400 docenten te verwerken. In samenwerking met de ROC-Spiegel is dit gehele proces geautomatiseerd.”
Hier wordt iedereen beter van
Voor ons is de docentevaluatie een van de belangrijkste onderwerpen van de afgelopen jaren. Dit is echt iets om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Niet stroperig, niet omdat Den Haag het wil. Dit gaat over het nu, over ons allemaal. Hier wordt iedereen beter van.” aldus Ruben Wegstapel, voorzitter van de Centrale Deelnemers Raad in het blad van het ROC van Twente.”
Gebruiksvriendelijk
De HBO-Spiegel wordt binnen de masteropleidingen van HMP zeer intensief gebruikt. Wekelijks worden meerdere evaluaties uitgezet. De vragenlijsten hebben betrekking op de inhoud van de onderwijseenheden, modules, de kwaliteit van de docenten, het lesmateriaal en de faciliteiten (gebouw, parkeermogelijkheden, ICT, secretariaatsondersteuning). Ook worden er enquêtes voor alumni en studiereizen uitgezet. Een nieuwe tendens is dat we studenten steeds meer betrekken bij het opstellen van de vragenlijsten. Het gaat namelijk om de kwaliteit van hun onderwijs!
De enquêtes leveren veel informatie op die gebruikt wordt om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Zijn we op de goede weg? Hoe kunnen we de opleidingen nog beter afstemmen op de wensen van de studenten? We denken op dit moment na over de wijze hoe we de informatie uit de enquêtes goed kunnen terugkoppelen naar de studenten om hen nog meer te betrekken bij het onderwijs en hen te laten zien dat hun mening wordt gehoord.
Over Lesevaluatie
Via onze actueel pagina vindt u informatie over het laatste nieuws en ontwikkelingen over het afnemen van lesevaluaties met onze docentevaluatie tools.
a
Zo maak je de kwaliteitsafspraken MBO compleet!
Veel MBO-scholen zijn druk in de weer om de kwaliteitsafspraken 2024-2027 bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) in te dienen. Zijn er wellicht nog doelstellingen waarvoor je [...]
Klanttevredenheid 2023
Uitkomst klanttevredenheidsonderzoek 2023 Wij zijn blij met de uitkomsten van ons klanttevredenheidsonderzoek. Hartelijk bedankt voor jullie feedback. Wij genieten van de TOPS en nemen de TIPS mee bij de verdere ontwikkeling van de enquêtetool. [...]
Studentparticipatie: vragenlijst beschikbaar
Uit evaluaties en gesprekken klinkt regelmatig het geluid dat studenten weinig behoefte hebben aan meepraten over het onderwijs. Is dat feitelijk zo? En zo ja, wat is daarvan de oorzaak? We vragen het aan [...]