Docentevaluatie

Lesevaluatie door feedback van leerlingen en studenten

Lesevaluaties en Docentevaluaties - De Onderwijsspiegel

Heb je ook moeite met het beoordelen van de kwaliteit van docenten? Vind je het maken van een goede vragenlijst hiervoor lastig? Dan ben je niet de enige! Het opstellen en afnemen van een lesevaluatie wordt door veel scholen als een hoop gedoe ervaren. Toch is een goede evaluatie een belangrijke pijler voor het functioneren van docenten en de kwaliteit van het onderwijs. Als bijna dagelijkse klant van het onderwijs kunnen leerlingen en studenten hun docenten namelijk veel vertellen over hoe ze het onderwijs ervaren. Ze geven vaak goede feedback over wat er al goed gaat en wat er beter kan. Met een lesevaluatie via onze docentevaluatie tool krijgen docenten dus veel inzicht in hoe ze functioneren en bij studenten overkomen. Deze feedback is belangrijke input voor hun verdere professionele ontwikkeling.

Om het evaluatieproces zo soepel mogelijk te laten verlopen en het beste uit de feedback van leerlingen te halen kunnen lesevaluaties gemakkelijk online worden afgenomen met de enquêtetool van de Onderwijsspiegel. Hiermee wordt het volledige proces, van afname tot rapportage, geautomatiseerd. Zo haal je meer uit je lesevaluatie en levert het je een hoop gebruiksgemak op!

0
Aantal docenten krijgen jaarlijks feedback via onze lesevaluaties

Onze Lesevaluaties

Bij de Onderwijsspiegel snappen we dat lesevaluaties er anders uitzien op verschillende soorten onderwijs. Om zo goed mogelijke ondersteuning te kunnen bieden aan al onze klanten zijn onze diensten daarom specifiek aangepast op de verschillende fases en niveaus in het onderwijs. Via onze docentevaluatie tools kun je eenvoudig zelf je lesevaluatie opstellen en afnemen.

Docentevaluatie in het VO

Direct aan de slag met feedback van je leerlingen.

Docentevaluatie in het MBO

Direct aan de slag met feedback van je studenten.

Docentevaluatie in het HBO / WO

Direct aan de slag met feedback van je studenten.

Meer weten?

De medewerkers van onze helpdesk vertellen je graag alles over de mogelijkheden van docentevaluatie en lesevaluatie bij de Onderwijsspiegel.

Neem contact op

Hoe werkt Lesevaluatie?

Scholen met een licentie op de Onderwijsspiegel kunnen de lesevaluatie zelfstandig afnemen. Bij het opstellen van een lesevaluatie kan een van onze gevalideerde vragenlijsten gebruikt worden, maar je kunt ook zelf een vragenlijst samenstellen.
Voor het invullen van de lesevaluatie ontvangt de docent een code die hij deelt met zijn studenten. De studenten vullen de enquête in en de resultaten zijn desgewenst realtime beschikbaar.

Hoe gaat een Lesevaluatie te werk?

Het volledig geautomatiseerde proces van een lesevaluatie bestaat uit drie fases. Scholen met een licentie op de Onderwijsspiegel kunnen de lesevaluatie zelfstandig afnemen, of kiezen voor maatwerk of extra ondersteuning vanuit ons. Zo heb je het proces van je lesevaluatie volledig in eigen hand!

Meld je nu aan

Maatwerk Lesevaluatie

De Onderwijsspiegel biedt maatwerk bij de opzet, invoering en uitvoering van lesevaluaties:

  • Ondersteuning bij de interne communicatie over de docentevaluatie
  • Realiseren van draagvlak en betrokkenheid bij docenten
  • Creëren van een veilige sfeer voor docenten (de rapportage wordt – indien – gewenst uitsluitend aan de docent verstrekt).
  • Opstellen van een op de onderwijsinstelling afgestemde vragenlijst
  • Organisatie van de enquête; de afnameprocedure, een snelle en heldere rapportage, het uitvoeren van pilots
  • Hulp bij structurele inbedding in het professionaliseringsbeleid

Wat maakt onze Lesevaluatie uniek?

  • Het volledige proces, van afname tot en met rapportage, is geautomatiseerd

  • Wij stemmen het proces en product af op je wensen

  • Enquêtes kunnen op afgesproken tijdstippen afgenomen worden, maar ook gedurende een schooljaar openstaan.

  • Tijdens de afname ontvang je ‘real time’ inzicht in de voortgang

  • Privacy is gegarandeerd

Wat levert het je op?

  • Feedback over het functioneren van docenten op didactisch, pedagogisch en organisatorisch gebied

  • Inzicht in de waardering van studenten en leerlingen voor docenten

  • Input voor de verdere ontwikkeling van docenten

Waarom kiezen voor de Onderwijsspiegel?

Onze klanten over de Lesevaluatie

Twents Carmel College

Tijdbesparend!

“De docentevaluatie is een belangrijk onderdeel van de gesprekscyclus bij het Twents Carmel College. Tot voor kort werd de docentevaluatie op papier verwerkt. Het kostte veel tijd om de enquêtes voor ruim 400 docenten te verwerken. In samenwerking met de ROC-Spiegel is dit gehele proces geautomatiseerd.”

Corné Luijkc, stafdirecteur Kwaliteitszorg en Financiën Twents Carmel College
ROC van Twente

Hier wordt iedereen beter van

Voor ons is de docentevaluatie een van de belangrijkste onderwerpen van de afgelopen jaren. Dit is echt iets om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Niet stroperig, niet omdat Den Haag het wil. Dit gaat over het nu, over ons allemaal. Hier wordt iedereen beter van.” aldus Ruben Wegstapel, voorzitter van de Centrale Deelnemers Raad in het blad van het ROC van Twente.”

Ruben Wegstapel, Voorzitter centrale deelnemersraad / Student ROC van Twente

Gebruiksvriendelijk

De HBO-Spiegel wordt binnen de masteropleidingen van HMP zeer intensief gebruikt. Wekelijks worden meerdere evaluaties uitgezet. De vragenlijsten hebben betrekking op de inhoud van de onderwijseenheden, modules, de kwaliteit van de docenten, het lesmateriaal en de faciliteiten (gebouw, parkeermogelijkheden, ICT, secretariaatsondersteuning). Ook worden er enquêtes voor alumni en studiereizen uitgezet. Een nieuwe tendens is dat we studenten steeds meer betrekken bij het opstellen van de vragenlijsten. Het gaat namelijk om de kwaliteit van hun onderwijs!

De enquêtes leveren veel informatie op die gebruikt wordt om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Zijn we op de goede weg? Hoe kunnen we de opleidingen nog beter afstemmen op de wensen van de studenten? We denken op dit moment na over de wijze hoe we de informatie uit de enquêtes goed kunnen terugkoppelen naar de studenten om hen nog meer te betrekken bij het onderwijs en hen te laten zien dat hun mening wordt gehoord.

Sybille van Haarlem, Secretariaatsmedewerker en verzorgt de evaluaties voor de masteropleidingen van de HAN, binnen het instituut HAN Masterprogramma’s (HMP)

Over Lesevaluatie

Via onze actueel pagina vindt u informatie over het laatste nieuws en ontwikkelingen over het afnemen van lesevaluaties met onze docentevaluatie tools.

a

2003, 2021

Docentevaluaties: zó geef je studenten een stem

20 maart 2021|Docent feedback|

Docentevaluaties worden gebruikt om studenten feedback te laten geven op de kwaliteit van de docenten. In dit artikel wordt ingegaan op de randvoorwaarden om tot een kwalitatief goede evaluatie te komen. De laatste jaren [...]

1002, 2021

10 tips voor een goede docentevaluatie

10 februari 2021|Docent feedback|

Zorg dat de docentevaluatie ingebed wordt in het kwaliteitszorgsysteem. Betrek docenten en studenten bij het gehele proces. Zorg voor een stappenplan waarin het proces volledig uitgewerkt is. Communiceer de tijdsplanning en afspraken tijdig met [...]