
Nieuwsbrief november
Samen werken aan kwaliteit en verbinding
In deze editie nemen we afscheid van Sonja, die jarenlang een vertrouwd gezicht was binnen de Onderwijsspiegel. Ook lees je meer over de naamgeving binnen Nationale Onderwijs Monitors, de start van de Vensters-periode, het alumni-onderzoek, de Onderwijsscan MBO met Referentiewaarden MBO, en migratie naar Bloom.

Pensioen van Sonja: afscheid van een vertrouwd gezicht
Na vele jaren van betrokkenheid neemt Sonja per 1 januari afscheid van de Onderwijsspiegel en gaat ze met pensioen. Ze was voor velen meer dan een collega: een vraagbaak, een verbinder en een vertrouwd gezicht. Met haar hartelijkheid en scherpe inzicht wist ze mensen te raken én verder te helpen.
Haar kennis van het onderwijs en haar vermogen om echt te luisteren maakten haar tot een waardevolle gesprekspartner voor scholen in het hele land. Sonja zag mensen voor wie ze zijn en stond klaar voor iedereen die haar hulp nodig had.
We gaan haar enorm missen, maar gunnen haar een nieuwe fase vol mooie momenten met haar kleinkinderen.
Dank je wel, Sonja, voor alles wat je hebt betekend voor de Onderwijsspiegel. Geniet van je welverdiende pensioen.
Sonja heeft een zeer uitgebreide overdracht gedaan en haar collega’s goed ingewerkt op de Onderwijsscans en docentevaluaties.
Naamgeving Nationale Onderwijs Monitors (NOM)
Misschien is het je al opgevallen: onze bedrijfsnaam is inmiddels Nationale Onderwijs Monitors (NOM). Deze naam vervangt DigiDoc en vormt voortaan het overkoepelende merk waaronder ook onze andere labels Scholen met Succes en Succes!Spiegel vallen. En natuurlijk blijft Onderwijsspiegel gewoon bestaan.
Wat betekent dit voor jou? We werken nu met één centrale helpdesk voor NOM. Dat betekent dat je onze mails voortaan zult ontvangen vanuit NOM. Je kunt ons bereiken via helpdesk@nationale-onderwijs-monitors.nl of telefonisch op +31 85 109 46 40.
Vensters: de nieuwe onderzoeksperiode is gestart
Op 1 november is de nieuwe onderzoeksperiode begonnen voor het Leerlingtevredenheidsonderzoek (LTO) en het Oudertevredenheidsonderzoek (OTO). Alle VO-scholen zijn verplicht om deze onderzoeken periodiek uit te voeren als onderdeel van het toezichtkader van de Inspectie van het Onderwijs.
De Onderwijsspiegel ondersteunt scholen bij de uitvoering via de vragenlijsten van Vensters voor Verantwoording. De vragenlijsten staan klaar in ons systeem; scholen voeren het onderzoek uit, waarna wij de resultaten aan Vensters leveren.
Belangrijke data:
• Onderzoeksperiode: 1 november t/m 30 april
• Levering resultaten: uiterlijk 15 mei
• Publicatie op Scholen op de Kaart: rond de zomervakantie
Wil je de uitvoering (deels) uitbesteden? Dat kan. We verzorgen het volledige proces – van inrichting tot rapportage – zodat jouw school zich kan richten op de dialoog over de uitkomsten.
Nieuw landelijk Alumni-onderzoek in het MBO
In een eerdere nieuwsbrief hebben we je geïnformeerd over de wens van een aantal mbo’s om in samenwerking met de Onderwijsspiegel een landelijk Alumni-onderzoek te ontwikkelen.
Er is veel belangstelling en we hebben niet stilgezeten.
Uit de belangstellende scholen is een ontwikkelgroep van 10 personen samengesteld.
Op 10 oktober heeft de eerste fysieke bijeenkomst bij Landstede in Zwolle plaatsgevonden. Op basis van 3 bestaande vragenlijsten hebben we gekeken naar de voorkeur voor het soort vragen, voor de onderwerpen en thema’s en voor de hoeveelheid vragen die in het onderzoek worden opgenomen.
We verwachten met de ontwikkelgroep een basisvragenlijst voor alle deelnemende scholen samen te stellen, met de mogelijkheid per school om vragen toe te voegen uit een bibliotheek met kant-en-klare vragen, of met geheel eigen vragen, De basisvragenlijst bevat de vragen waarop men een landelijk benchmark kan realiseren.
Thema’s die in de volgende online bijeenkomsten worden behandeld zijn: benchmarkmogelijkheden en – wensen, frequentie van uitvoering van het onderzoek, vragenlijst inhoudelijk, ontzorgmogelijkheden van de Onderwijsspiegel. Bij de Onderwijsspiegel – op het platform Bloom – is het mogelijk om het Alumni-onderzoek in eigen beheer uit te voeren en je deels of volledig te laten ontzorgen door de Onderwijsspiegel.
Neem contact met ons op als je meer wilt weten over het landelijke Alumni-onderzoek van de Onderwijsspiegel.
Onderwijsscan MBO: uitbreiding met het Referentiewaarden MBO
Op verzoek van meerdere MBO’s is de Onderwijsscan MBO uitgebreid met de optionele aanvulling van het Referentiewaarden MBO van het Kwaliteitsnetwerk MBO.
Deze integratie biedt scholen een nieuw kader om hun kwaliteit te toetsen én te ontwikkelen. De scan is daarmee nog meer een meetinstrument, een startpunt voor teamontwikkeling, dialoogsessies en gerichte actie.
Met de toevoeging van het Referentiewaarden MBO versterkt de Onderwijsscan haar rol als feedbackinstrument voor een duurzame ontwikkelingen binnen een onderwijsinstelling in een dynamisch onderwijslandschap en arbeidsmarkt.
Het model bestaat uit standaarden en vermogens. Met de standaarden van het Referentiewaarden MBO wordt voor een belangrijk deel de thema’s van het inspectiekader afgedekt. Zowel deze standaarden als die van de inspectie kijken naar de staat van het onderwijs en hoe het er op het moment van meten voor staat: wat zijn de sterke punten en waar liggen de uitdagingen voor het onderwijsteam?
De standaarden beschrijven wanneer een school of team het ‘goede’ ook echt goed doet. Ze geven aan wanneer je tevreden kunt zijn over de begeleiding, het leerproces, de leeromgeving en toetsing & afsluiting. Aan de hand van deze standaarden ontstaat een helder beeld van wat goed gaat en wat beter kan. Daarmee vormen ze de basis onder de ambities en beoogde opbrengsten van de leerroute.
De vermogens zijn het aspect waarop het Referentiewaarden MBO zich het meest onderscheidt van het inspectiekader. Deze beschrijven de mate waarin onderwijsteams in staat zijn om de onderwijskwaliteit duurzaam te verbeteren en hun ambities te realiseren. Hierdoor wordt er verder gekeken dan de momentopname en worden de weerbaarheid en flexibiliteit van de organisatie in kaart gebracht. Om dit te doen, onderscheidt het Referentiewaarden MBO de volgende vier vermogens:
- Responsief vermogen: Snel en effectief reageren op veranderingen en deze vertalen naar passend onderwijs.
- Professioneel vermogen: De mate waarin je individueel en als team bekwaam, bevoegd en gemotiveerd bent om de gewenste kwaliteit te bieden.
- Organisatievermogen: De capaciteit om middelen en processen te structureren en te beheren voor efficiënte en effectieve doelenbereiking en verantwoording.
- Realisatievermogen: Het vermogen om plannen en beloften daadwerkelijk om te zetten in concrete resultaten.
Om de evaluatie vanuit het perspectief van het Referentiewaarden MBO te benaderen, past de onderwijsscan de taal van de rapportage aan. Door de vermogens en waarden van het model mee te nemen in de verslaglegging, levert de onderwijsscan een rapportage op dat de duurzame ontwikkelingen van een onderwijsteam in kaart kan brengen.
Doordat er thematisch een duidelijke overlap bestaat tussen het Referentiewaarden MBO en het inspectiekader, is het mogelijk om vanuit één vragenlijst in de Onderwijsscan, twee rapporten te genereren. Door een select aantal gerichte vragen op de vermogens toe te voegen aan de bestaande scan, kan de onderwijsscan zowel het perspectief van de Onderwijsinspectie als dat van het Kwaliteitsnetwerk MBO toepassen op de onderwijsteams.
Wil je meer weten over het Referentiewaardenmodel, neem contact met ons op.

Migratie naar Bloom
Zoals jullie weten, werken we achter de schermen hard aan de migratie naar Bloom-platform. Deze stap maakt ons digitale platform nog gebruiksvriendelijker en krachtiger.
In lijn met de planning hebben we de vragenlijsten voor de Onderwijsscans en Bestuursscan voor het VO, VSO, de VAVO en het MBO volledig ingericht in Bloom. Daarnaast zijn we druk bezig met het ontwikkelen van de vernieuwde rapporten. Hierin krijgen in het MBO ook de refenrentiewaarden een plek.
De eerste VO-scan is inmiddels al succesvol van start gegaan bij het Lentiz Geuzencollege en na de kerst trapt Gilde Opleidingen af met de eerste MBO-scan op Bloom. Voor de VO-scholen is een koppeling mogelijk tussen Bloom en het leerlingvolgsysteem, waardoor de respondentgegevens voortaan nog eenvoudiger verzamelt kunnen worden.
Blijf op de hoogte
Wil je niets missen van onze ontwikkelingen?

