Feedback voor het voortgezet onderwijs
voor kwaliteitszorg in het VO
De Onderwijsspiegel is een specialist in het online enquêteren in het onderwijs. Veel scholen in het voortgezet onderwijs maken gebruik van feedback voor het voortgezet onderwijs van de Onderwijsspiegel, voor kwaliteitsmetingen en tevredenheidsonderzoeken om hun onderwijskwaliteit te verbeteren.
Naast de enquêtetool bieden we meerdere aanvullende diensten aan rondom kwaliteitszorg en de verbetercultuur in het onderwijs.
Meer weten?
De medewerkers van onze helpdesk vertellen je graag alles over de mogelijkheden van online enquêteren voor feedback in het voortgezet onderwijs.
Enquêtetool
Met de enquêtetool kun je op een eenvoudige wijze tevredenheidsonderzoeken maken en uitzetten. Zo krijg je op een snelle manier feedback over de kwaliteit van je school. Je kunt gebruik maken van beproefde kant-en-klare enquêtes, maar je kunt ook zelf enquêtes maken en organiseren. Enkele voorbeelden van veelgebruikte enquêtes in het voortgezet onderwijs zijn de onderzoeken naar oudertevredenheid, medewerkerstevredenheid, formatief evalueren, docentevaluatie, leerlingtevredenheid, werkdruk, welbevinden en betrokkenheid van leerlingen. Ook de vragenlijsten voor de Vensters voor Verantwoording VO kunnen via Onderwijsspiegel eenvoudig worden afgenomen. De enquêtetool kan tevens gebruikt worden voor bijvoorbeeld het online kiezen van de MR.
De enquêtetool kan makkelijk gekoppeld worden aan het bestaande leerlinginformatiesysteem zoals Magister en SOM.
Online feedback in het voortgezet onderwijs
Onderwijsscan
De Onderwijsscan is een zelfevaluatie en 360graden feedback van je school, locatie of onder-, bovenbouw op basis van het inspectiekader. Je weet direct wat de sterke punten van je onderwijs zijn en waar de ontwikkelpunten liggen. De Onderwijsscan bestaat uit gevalideerd vragenlijsten voor alle betrokkenen bij de school.
Training beeldcoaching
Feedback in beeld
Voor begeleiders in het onderwijs die leraren willen begeleiden met beeldmateriaal is de training ‘Beeldcoaching: feedback in beeld’ ontwikkeld. Een korte, krachtige training waarin je leert gericht naar beelden te kijken en ontwikkelingsgerichte gesprekken met beeld te voeren. Tijdens de training begeleid je één of meer leraren met beeldmateriaal.
Scan SWV
Met het onderzoek Samenwerkingsverband krijg je op een snelle en effectieve wijze zicht op de tevredenheid van alle scholen van het samenwerkingsverband passend onderwijs. Een mooi startpunt voor een goed gesprek met de betrokken scholen. De uitkomst biedt tevens concrete input voor je ondersteuningsplan, activiteitenplan of visitatiegesprekken.
Consultancy
Onze consultants hebben hun sporen verdiend op het gebied van kwaliteitszorg in het onderwijs. Ze hebben ervaring met inspectie-onderzoeken en met alle aspecten van de PDCA-cyclus. Hun aanpak is vraaggericht, onderzoekend en resultaatgericht. Denk bijvoorbeeld aan het realiseren van een verbetercultuur binnen je bovenbouw.
De Spiegel is een vaste waarde binnen ons onderwijs
Voor tevredenheidsonderzoek in het kader van Vensters VO bijvoorbeeld. Ook zetten we het instrument in voor 360° feedback: een manier waarop we onze docenten evalueren. Verder gebruiken we de spiegel voor incidentele onderzoeken, bijvoorbeeld om inzicht te krijgen in de positie van het Fries op school. De spiegel is zeer gebruiksvriendelijk.
Feedback voor het Voortgezet Onderwijs
Online workshop voor VO-scholen
Hoe organiseer je de inrichting en afname van de Tevredenheidsonderzoeken van Vensters met de VOspiegel? In deze online workshop voor VO-scholen laten wij zien hoe je de Venster vragenlijsten inricht en uitzet onder [...]
Nieuw: PRO Onderwijsscan
Op verzoek van en in samenwerking met Dunamare Onderwijsgroep hebben wij de PRO Onderwijsscan ontwikkeld. Voor Dunamare voeren wij bij verschillende scholen de VO Onderwijsscan uit en deelname van ook Praktijkscholen was wenselijk. [...]
Tips uit het VO, MBO en HBO om beter te enquêteren
Zó zorg je voor meer respons op je enquête Hoe zorg je ervoor dat zoveel mogelijk mensen je enquête invullen? Het is immers erg teleurstellend als het responspercentage te laag is om conclusies te [...]