Geavanceerde functies voor alle gebruikers.
Een aantal functies die voorheen alleen voor specifieke gebruikers beschikbaar waren, zijn nu voor iedereen beschikbaar. Het gaat om de volgende functies:
- Het instellen van start- en einddatum voor het online zetten van groepen. Maximaal kan een groep nu één jaar online gezet worden. De geldigheid van de groepscodes worden automatisch aangepast aan de gekozen einddatum.
- Het instellen van een geavanceerd stroomschema waarbij ook ’sprongen’ op basis van voorgaande vragen en labels kunnen worden ingesteld.
- Het versturen van een tweede herinnering voor het invullen van enquêtes. Voorwaarde daarbij is wel dat de eerste herinnering één week geleden of eerder verzonden is.
Nieuwe functies bij Vragen.
Bij Vragen hebben we een nieuw vraagtype toegevoegd en een aantal verbeteringen in het bewerken van vragen aangebracht.
- Nu is in de gehele applicatie het vraagtype ‘rangorde’ beschikbaar. Bij dit vraagtype kunnen respondenten antwoordopties in een zelf bepaalde volgorde zetten. Onder het Tabblad Resultaten wordt een grafische weergave van het resultaat gegeven:
Uiteindelijk kan in de rapportage het resultaat van een rangorde vraag worden weergegeven in een gemiddelde score per antwoordoptie, of als een percentage van respondenten die een bepaalde antwoordoptie op de eerste, tweede enz. positie gezet hebben. - Bij het bewerken van vragen is het nu eenvoudiger om vragen te verplaatsen. Voorheen moest dit via slepen met de muis, nu kan dat ook door het nummer van de gewenste positie van de vraag in te voeren.
- Voor extra lay-out mogelijkheden bij de Inleidende tekst van vragen hebben we een eenvoudige teksteditor toegevoegd. Hierdoor is het niet meer nodig om zelf HTML-code toe te voegen. Vooralsnog zijn de lay-out mogelijkheden nog wat beperkt. Ook het invoegen van afbeeldingen is alleen mogelijk door de Helpdesk. We zijn bezig een standaard set van lay-out mogelijkheden samen te stellen. Binnenkort zullen we deze implementeren. Tot die tijd kunt u voor speciale wensen contact opnemen met de Helpdesk.
Hulp voor gebruikers.
Via het blok ‘Help’ op jouw profielpagina zijn zowel de online Handleiding als de downloads (via Printversies) weer beschikbaar.
Ook bieden we weer Instructievideo’s aan. Onze helpdesk adviseur Natasha heeft een aantal video’s gemaakt met daarin, aan de hand van voorbeelden, een compacte uitleg over onderdelen van onze enquêtetool.
Je vindt de video’s op je profielpagina onder het blok ‘Instructievideo’s.
De verzameling video’s zullen we verder uitbreiden en waar nodig actualiseren.
Meer mogelijkheden bij rapporteren.
Bij het rapporteren hebben we twee belangrijke extra mogelijkheden aangebracht. Zowel de weergave van antwoorden op open vragen als platte tekst, als het mogelijk maken van rapporten bij nog lopende enquêtes stond bij veel gebruikers op de wensenlijst.
- In de rapportage (zowel PDF als Word) is het nu mogelijk om de resultaten van open vragen als platte tekst weer te geven. Hierdoor is het makkelijker om de tekst te bewerken doordat deze niet langer in lastig te benaderen tekstvlakken/blokken staat. Ook zoeken en vervangen is hierdoor eenvoudiger geworden.
- Er zijn nu ook zogenaamde Tussentijdse rapporten mogelijk. Hierdoor kunnen er, nadat een enquête eenmaal gestart is, altijd rapporten gemaakt worden. Dit kunnen testrapporten (zonder respons), tussentijdse rapporten (er kan nog meer respons bij komen) en eindrapporten (alle respons is verzameld) zijn. Behalve bij de eindrapporten wordt er op de rapporten vermeld dat het een Tussentijds rapport betreft.
Automatisch koppelen met andere databronnen en IT-systemen.
Het verzenden van uitnodigingen aan respondenten via e-mail levert nog wel eens problemen op. Met name door het strenge IT-beveiligingsbeleid van scholen, komt e-mail niet altijd aan. Het koppelen van IT-systemen, zodat o.a. uitnodigingen via de ELO plaatsvinden, kunnen hier een oplossing voor zijn.
Ook maakt het koppelen van IT-systemen een veiligere inlog van gebruikers in de Onderwijsspiegel mogelijk. Eventueel kan hiermee zelfs een 2FA (2 factor authenticatie) inlog worden afgedwongen.
Meer functionaliteiten voor beheerders.
Beheerders van onderwijsinstellingen hebben extra rechten en daarmee kunnen zij bepaalde extra taken in de Onderwijsspiegel uitvoeren. Voor hen hebben we een aantal taken toegevoegd.
- Voor beheerders geeft de export van gebruikersgegevens nu ook inzicht in de laatste keer (maand + jaar) dat een gebruiker was ingelogd.
- Beheerders kunnen nu bij het Gebruikersbeheer eenvoudig kiezen voor de verschillende Instellingen waarop zij rechten hebben. Dit betreft met name beheerders van Koepels met meerdere instellingen of scholen.
Overige vernieuwingen.
- In de mobiele App kan een keuze gemaakt worden voor alle beschikbare Spiegels. Dus ook voor o.a. de ZorgSpiegel, CursusSpiegel en DefensieSpiegel.
- Bij het kopiëren van een enquête wordt het specifiek voor die enquête ingestelde logo mee gekopieerd.
- Op verzoek van gebruikers staat de groepsnaam voortaan vermeld in het kruimelpad wanneer je een groep geselecteerd hebt om te bewerken of respondenten toe te voegen.
Heb je vragen?
Neem dan contact op met onze helpdesk
Wij zijn ook altijd benieuwd naar ervaringen. Wil je die delen of heb je verbeterideeën? Laat het ons weten!