Naar aanleiding van het vernieuwd inspectiekader spreek ik met Klaas Reinders, consultant bij de Onderwijsspiegel. Klaas is een onderwijsmens in hart en nierenHij is gestart in het VO en vervolgens actief geweest in het MBO en HBO. ‘Ik ben aldoor aan het leren’, zegt hij herhaaldelijk in ons gesprek.

Verandering van het nieuwe waarderingskader van Inspectie

De verandering van het nieuwe waarderingskader van Inspectie, die waarschijnlijk vanaf 1 september ingaat, is niet direct heel erg groot, maar kan volgens Reinders wel een positieve impact hebben op de kwaliteit van het MBO. Tot op heden werden het bestuur en de opleiding gezamenlijk aangesproken over de kwaliteit van het onderwijs. In het nieuwe waarderingskader is er voor het bestuur een nieuwe set standaarden ontwikkeld over visie, ambities, doelen en de wijze waarop het eigen werk georganiseerd is. Voor de opleidingen verandert er minder; wel wordt de vraag naar de visie in het nieuwe waarderingskader meer benadrukt.

Volgens Klaas Reinders vraagt deze nieuwe koers van alle geledingen om na te denken over wat goed onderwijs betekent voor hen: wat willen we nou eigenlijk? En hoe verhoudt datgene wat in de opleidingen bedacht wordt zich met datgene waar het bestuur voor staat? Hoe komen we bij elkaar?

Draaien we rondjes om de kerk of komen we echt verder als opleiding?

Reinders geeft aan dat daarom de interne dialoog nog belangrijker zal worden: gesprekken tussen álle geledingen van de organisatie. Het gaat dan om het perspectief van studenten, docenten, staf, werkveld en management. Kortom iedereen die een rol speelt bij de kwaliteit van het onderwijs. Dat is een heel goede ontwikkeling, aldus Reinders. ‘Het is namelijk belangrijk om goed onderwijs vorm te geven mét de ander, en niet vóór de ander. Mijn kracht en ervaringen liggen bij het verbinden van die verschillende perspectieven. Ik faciliteer de dialoog en neem daarbij alle niveaus mee in het verbeterproces. Door mijn ervaringen en kennis analyseer ik makkelijk, waardoor ik pijnpunten snel herken. Als we dan kijken naar de PDCA-cyclus gaat het in eerste instantie vooral om de C van Check. Ik noem vaak de Check het stiefkindje in het onderwijs. Opleidingen zijn heel sterk in het maken van plannen en die uitvoeren. (PD), maar het is belangrijk om tijd te nemen voor een goede check. En dat kan door het voeren van de dialoog. De uitkomst van deze fase zal bepalen waarop zal moeten worden bijgestuurd (de Act).  De uitdaging vind ik om mensen mee te nemen in dit proces en zélf te laten ontdekken wat er te leren en ontwikkelen valt. Je bent volgens mij nooit uitgeleerd, op welk niveau dan ook. Ik ga op zoek naar die leerstand. Mijn drijfveer is eraan mee te werken dat er écht iets gebeurt in het onderwijs. Draaien we rondjes om de kerk of komen we echt verder als opleiding? Ik ga voor die laatste optie!’

Meer weten?

Ook zin om samen met Klaas Reinders een stap verder te komen met je opleiding? Neem contact op met hem op: telefoonnr. 06-20260510 of mail naar Klaas@onderwijsspiegel.nl. Of lees meer over de consultancy van de Onderwijsspiegel.

M .Bouwhuis