• Nieuwe toezichtkader inspectie MBO stuurt aan op meer interne dialoog over goed onderwijs

    Naar aanleiding van het vernieuwd inspectiekader spreek ik met Klaas Reinders, consultant bij de Onderwijsspiegel. Klaas is een onderwijsmens in hart en nieren. Hij is gestart in het VO en vervolgens actief geweest in het MBO en HBO. ‘Ik ben aldoor aan het leren’, zegt hij herhaaldelijk in ons gesprek. Verandering van [...]

    Lees meer
  • Docentevaluaties: zó geef je studenten een stem

    Docentevaluaties worden gebruikt om studenten feedback te laten geven op de kwaliteit van de docenten. In dit artikel wordt ingegaan op de randvoorwaarden om tot een kwalitatief goede evaluatie te komen. De laatste jaren wordt er steeds meer waarde gehecht aan docentevaluaties waarin studenten* (met ‘studenten’ worden in dit [...]

    Lees meer
  • Krachtgericht coachen met beeldopnamen

    Beeldbegeleiding is een effectieve vorm van coaching van leraren en leerlingen. Door je bewust te worden van wie je bent als leraar en wat voor effect je gedrag heeft op leerlingen, kun je je verder ontwikkelen. De aanpak ‘krachtgericht coachen’ biedt begeleiders handvatten om hun coaching te verdiepen. Dit [...]

    Lees meer
  • 10 tips voor de beste enquêtevragen

    In het boekje De Enquête schreef ik dat je de term enquête op drie manieren kunt opvatten. De eerste opvatting is die van een vragenlijst, dat wil zeggen als een lijst met vragen, sec. Niet meer en niet minder. De tweede opvatting van een enquête is die als een [...]

    Lees meer
  • Adviezen voor een goede enquête

    Het ontwikkelen van een goede enquête is nog een hele kunst. Hieronder vind je een aantal tips voor het maken en afnemen van een enquête. Met deze tips hoop ik dat je een aantal veelvoorkomende valkuilen weet te vermijden. 1 Iedere enquête begint met een inleiding Je kunt niet [...]

    Lees meer
  • 10 tips voor een goede docentevaluatie

    Zorg dat de docentevaluatie ingebed wordt in het kwaliteitszorgsysteem. Betrek docenten en studenten bij het gehele proces. Zorg voor een stappenplan waarin het proces volledig uitgewerkt is. Communiceer de tijdsplanning en afspraken tijdig met de docenten. Bedenk of de enquête-uitslag wordt vergeleken met enquêtes die de komende jaren gaan [...]

    Lees meer
  • Een heldere spiegel voor een optimale kwaliteitsontwikkeling

    "Bij Gilde Opleidingen staat kwaliteitsborging bovenaan" Het is onze ambitie dat jij je opleiding met een diploma afsluit en klaar bent voor het échte werk. ‘Het echte werk’ is de slogan van Gilde Opleidingen. Gilde doet er alles aan om goed en uitdagend onderwijs te verzorgen dat aansluit op [...]

    Lees meer
  • Met de Bestuursscan sluiten we aan bij het onderzoekskader van de onderwijsinspectie

    Onderzoek naar Kwaliteitszorg en ambitieMet de Bestuursscan wordt de ‘ Kwaliteitszorg en ambitie’ zoals beschreven in het onderzoekskader van de inspectie onderzocht. Het gaat daarbij om de kwaliteitszorg (KA1), de kwaliteitscultuur (KA2) en de verantwoording en dialoog (KA3). De vragen in de bestuursscan zijn direct afgeleid van KA1,2,3.Met de scan [...]

    Lees meer
  • Klanten zeer tevreden over de Onderwijsspiegel

    Ieder jaar voeren we een klanttevredenheidsonderzoek uit naar de diensten van de Onderwijsspiegel. Net als andere jaren scoort de Helpdesk weer bijzonder hoog: de bereikbaarheid en de supersnelle service worden expliciet genoemd. Een verbeterpunt was de opmaak van de rapportage. Daarom zijn we blij dat we net een vernieuwde [...]

    Lees meer
  • Rapportage Onderwijsspiegel vernieuwd

    De vormgeving van de rapportage van de Onderwijsspiegel is vernieuwd. Deze vernieuwing hebben we in samenwerking met een groep gebruikers kunnen realiseren. Naast een frissere uitstraling zijn er nu ook meer mogelijkheden om de rapportage naar wens vorm te geven. Zo krijgen gebruikers nog beter inzicht in de resultaten. [...]

    Lees meer
  • Docentevaluaties, ook tijdens de Coronacrisis

    Stem van de leerling blijft belangrijk!De kwaliteit van het onderwijs staat of valt met de docent voor de klas.Maar niet alleen voor de klas, het valt of staat nu óok met de docent op afstand. De stem van studenten en leerlingen blijft daarom belangrijk, ook tijdens de Coronacrisis.Bij een docentevaluatie [...]

    Lees meer
  • Kosteloos Online Trainingen voor gebruikers van de Onderwijsspiegel

    Deelname aan een training over de Onderwijsspiegel op locatie is op dit moment niet wenselijk. Op dit moment worden de trainingen via Zoom aangeboden. Online training Een online training duurt ongeveer een uur. Tijdens de training wordt een thema/functionaliteit van de Onderwijsspiegel behandeld. Er kunnen vragen gesteld worden in een [...]

    Lees meer
  • Leren op afstand. Gebruik nieuwe online-vragenlijst

    Hoe bevalt leren op afstand?Hoe bevalt leren op afstand? Gebruik onze nieuwe vragenlijst!Les op afstand is een oplossing om onderwijs te verzorgen nu veel studenten/leerlingen niet meer naar school kunnen. Het gaat in veel gevallen om een mix van digitaal werken, werken met de methode of ander materiaal en andere [...]

    Lees meer
  • Zo verbeter je snel de kwaliteit van je MBO-onderwijs

    Onderwijsscan MBO De Onderwijsscan MBO slaat aan. Na een pilotperiode is sinds september de Onderwijsscan MBO live. We zijn er trots op dat inmiddels meer dan 50 MBO-teams de Onderwijsscan gebruiken. Met de Onderwijsscan – gebaseerd op het Inspectiekader – krijgen teams direct inzicht in de kwaliteit van hun [...]

    Lees meer
  • Zelfevaluatie voor teams in het voortgezet onderwijs

    Onderwijsscan VO Na de Onderwijsscan MBO is nu ook de Onderwijsscan VO ontwikkeld. De Onderwijsscan VO is een zelfevaluatie voor teams op basis van het inspectiekader. Deze nieuwe aanpak is ontwikkeld in nauwe samenwerking met de VO-scholen Bonhoeffer, Dollard, Etty Hillesum, Gomarus en Salland. Vorig jaar is door de [...]

    Lees meer
  • De Onderwijsscan in beeld

    Wil je een indruk krijgen van de Onderwijsscan MBO, de zelfevaluatie voor je team op basis van het inspectiekader? Bekijk dan dit filmpje met fragmenten van de uitvoering van de scan bij het team Duale Trajecten van het Albeda-college. Onderwijsscan MBO Meer weten?Meer informatie [...]

    Lees meer
  • Data Cleaning Onderwijsspiegel

    De Onderwijsspiegel maakt Data Cleaning mogelijk. Om een valide en betrouwbare uitkomst te realiseren is het soms nodig data cleaning toe te passen. Criteria voor Data Cleaning Data Cleaning is instelbaar conform de volgende criteria: minimaal 40% van de verplichte vragen ingevuld minimale invultijd = 5 minuten toegestane hoeveelheid [...]

    Lees meer
  • Zelfevaluatie voor teams in het onderwijs

    De Onderwijsscan MBO In samenwerking met zes ROC’s hebben we een nieuwe aanpak ontwikkeld voor de zelfevaluatie van teams in het MBO: de Onderwijsscan MBO. Bij deze aanpak hebben we het inspectiekader vertaald naar vragen voor diverse stakeholders: studenten, docenten, stagebedrijven, examencommissie en het management. De verschillende stakeholders vullen [...]

    Lees meer
  • Vensters en de Onderwijsspiegel

    Met de Onderwijsspiegel kunt u eenvoudig de onderzoeken van Vensters uitzetten.Scholen in het primair en voortgezet onderwijs kunnen met Vensters laten zien wat zij doen en waar zij voor staan. De Onderwijsspiegel is partner van Vensters. Wij kunnen – kosteloos – opgeautomatiseerde wijze de resultaten van uw onderzoeken uitwisselen met [...]

    Lees meer
  • Zelfevaluatie voor teams in het MBO

    Hoe staan we er als team voor als de inspectie nu op de stoep zou staan? Wat gaat er goed in ons team en wat kan er beter? Wat worden de verbeteracties? Dit zijn de vragen waar de Onderwijsscan antwoord op geeft. De onderwijsscan voor zelfevaluatie voor teams in [...]

    Lees meer
  • Geslaagde bijeenkomst over Docentevaluaties

    In november vond er in Utrecht een bijeenkomst over Docentevaluaties plaats met gebruikers van de Onderwijsspiegel. Het werd een boeiende uitwisseling over onder andere het evalueren van docenten, van vakken, van OOP. We hebben gesproken over gecombineerde vragenlijsten en over de wens om competenties van docenten te koppelen aan [...]

    Lees meer