• LAKS en Vensters

    De Onderwijsspiegel is partner van LAKS en Vensters en wij hebben een rechtstreekse koppeling voor de upload van de resultaten. Vanaf medio oktober 2021 zijn de vragenlijsten van LAKS en Vensters beschikbaar in de VOspiegel. LAKS De afnameperiode van de LAKS-monitor loopt van 22 oktober 2021 t/m 18 februari [...]

  • Nieuwe vragenlijst: HBO/WO Instroomenquête

    Studiesucces en introductie hebben met elkaar te maken. De student krijgt snel kennis van hoe de hbo of universiteit ‘werkt’. Hij ontmoet docenten en begeleiders en veel medestudenten en maakt kennis met de sfeer van de opleiding. Dat is belangrijk voor hun sociale en professionele netwerk. Instroomenquête Met deze [...]

  • Nieuwe vragenlijst: Minor Tevredenheidsonderzoek

    Minor Tevredenheidsonderzoek In samenwerking met de Hogeschool Utrecht en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen hebben wij het Minor Tevredenheidsonderzoek ontwikkeld. De minorevaluatie is een belangrijk instrument in het inzichtelijk maken, bewaken en bevorderen van de kwaliteit van de minor. De vragen zijn gericht op het verzamelen van informatie [...]

  • Nieuwe vragenlijst: Welzijn Studenten

    Welzijn studenten Het welzijn van jongeren staat onder druk waarschuwde het RIVM in 2018. De Staat van Onderwijs (2019) concludeerde dat het studierendement van jongeren achteruitgaat. Recente studies wijzen uit dat het er met het welzijn van leerlingen niet goed voor staat en dat leerlingen steeds vaker met (psychische) [...]

  • Voordelen koppeling MBO Onderwijsscan en Managementinformatiesysteem

    Qlikview De Onderwijsspiegel faciliteert een rechtstreekse koppeling tussen de MBO Onderwijsscan en managementinformatiesystemen als Qlikview. De resultaten van de Onderwijsscan inzichtelijk op een dashboard biedt vele voordelen: De resultaten zijn direct en op elk gewenst moment inzichtelijk voor verschillende niveaus binnen een instelling. Door gebruik te maken van labels/autorisatie [...]

  • MBO Onderwijsscan en Bestuursscan aangepast aan nieuwe waarderingskader

    Het vernieuwde waarderingskader Vanaf augustus 2021 werkt de Onderwijsinspectie met het vernieuwde waarderingskader. Opvallend hierbij is dat er voor het eerst een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen besturen en opleidingen. Er is vanaf 2021 dus een waarderingskader voor het bestuur én een voor de opleidingen. De reden hiervoor is dat [...]

  • Haal meer uit je evaluatie met sjablonen!

    Onze online enquêtetool biedt niet alleen de mogelijkheid om eenvoudig zelf enquêtes op te stellen, maar ook om gebruik te maken van sjablonen. De sjablonen van de Onderwijsspiegel zijn kant-en-klare vragenlijsten en ook een ideale inspiratie voor je eigen vragenlijst. Daarnaast kan een als sjabloon opgeslagen vragenlijst gebruikt worden als [...]

  • Zo bereid je je voor op het nieuwe waarderingskader van de Onderwijsinspectie

    Krijg je binnenkort bezoek van de Onderwijsinspectie, maar weet je niet of je hier wel goed op voorbereid bent? Vind je het lastig om de kwaliteit van het onderwijs in kaart te brengen en je sterke en zwakke punten te herkennen? Speciaal voor deze, veel voorkomende uitdaging in het [...]

  • Wat is Passend Onderwijs? Onderwijs op maat voor iedereen.

    Leerlingen in Nederland hebben niet alleen te maken met een leerplicht, maar vooral ook met een leerrecht; zij hebben recht op onderwijs dat is ingericht op hun niveau en kwaliteiten. Sinds 1 augustus 2014 is dit geregeld via passend onderwijs.  Wat is Passend Onderwijs? Het doel van Passend Onderwijs is [...]

  • Docentevaluaties: zó betrek je leerlingen bij je professionele ontwikkeling

    Docentenevaluaties worden gebruikt om leerlingen (en studenten) feedback te laten geven op de kwaliteit van de docenten. In dit artikel worden handreikingen gegeven op welke manier docenten leerlingen meer kunnen betrekken bij hun eigen professionele ontwikkeling. Daarbij zal de docentenevaluatie centraal staan. Meer weten over [...]

  • Vragenlijst 360 graden Feedback Onderwijsleiders

    Elke sterke onderwijsleider investeert in persoonlijke ontwikkeling en weet hoe feedback van anderen bijdraagt aan die ontwikkeling. 360 graden Feedback Juist feedback zorgt voor groei en daarmee ook het effect van de professional op het onderwijs. In de 360 graden feedback wordt een compleet beeld geschetst door meerdere betrokken [...]

  • Vragenlijst voor leerlingen in het kader van het Nationaal Programma Onderwijs

    De coronacrisis heeft grote gevolgen voor het onderwijs. De overheid heeft een investeringsprogramma ontwikkeld om de gevolgen van de coronacrisis voor leerlingen op te vangen, het zogenoemde NPO (Nationaal Programma Onderwijs). Nationaal Programma Onderwijs Van scholen wordt verwacht dat zij een analyse maken van wat er op leerling- en [...]

  • De LAKS-monitor nu ook af te nemen met de Onderwijsspiegel

    In het schooljaar 2021-2022 wordt weer de tweejaarlijkse LAKS-monitor in het Voortgezet Onderwijs uitgevoerd. Partner Laks Monitor De Onderwijsspiegel is partner geworden van LAKS en wij hebben een rechtstreekse koppeling voor de upload van de resultaten gerealiseerd. Via de resultatenpagina bij LAKS is precies te zien hoe tevreden de [...]

  • Nieuwe functionaliteit: vragenlijst invullen met QR-code

    Vragenlijst invullen met QR-codeEen vragenlijst invullen op een mobiele telefoon is nu nog eenvoudiger door het gebruik van de QR-code.Start de vragenlijst op met een QR-codeJe kunt aan respondenten een QR-code verstrekken om de vragenlijst in te vullen.Hoe werkt het?Maak via het tabblad "Enquêteren" een of meerdere groepen aan.Klik op [...]

  • Vragenlijst Leesklimaat in het MBO

    Vragenlijst Leesklimaat in het MBO Uit onderzoek blijkt dat het leesklimaat op school studenten enorm kan stimuleren om te gaan lezen. Hoe meer jongeren lezen, hoe beter hun leesniveau wordt. Leesklimaat De laatste PISA-onderzoeken (dec. 2019) tonen helaas aan dat Nederland van alle aan het onderzoek deelnemende landen (90) [...]

  • Vragenlijst voor Leesklimaat in het VO

    Vragenlijst voor Leesklimaat in het VO Uit onderzoek blijkt dat het leesklimaat op school leerlingen enorm kan stimuleren om te gaan lezen. Hoe meer jongeren lezen, hoe beter hun leesniveau wordt. Leesklimaat De laatste PISA-onderzoeken (dec. 2019) tonen helaas aan dat Nederland van alle aan het onderzoek deelnemende landen [...]

  • Het gaat om lol hebben in het leveren van kwaliteit

    ‘Kwaliteit leveren, vind ik het belangrijkste wat er is’, start Marten Beeftink het gesprek met mij. ‘Inhoudelijke kwaliteit staat voorop, maar het gaat ook om de vormgeving van wat je levert. Iets moet er goed uitzien. Dat mogen we niet vergeten.’ "Je mag de mooie kanten laten zien" Marten zit [...]

  • Nieuwe toezichtkader inspectie MBO stuurt aan op meer interne dialoog over goed onderwijs

    Naar aanleiding van het vernieuwd inspectiekader spreek ik met Klaas Reinders, consultant bij de Onderwijsspiegel. Klaas is een onderwijsmens in hart en nieren. Hij is gestart in het VO en vervolgens actief geweest in het MBO en HBO. ‘Ik ben aldoor aan het leren’, zegt hij herhaaldelijk in ons gesprek. Verandering van [...]

  • Docentevaluaties: zó geef je studenten een stem

    Docentevaluaties worden gebruikt om studenten feedback te laten geven op de kwaliteit van de docenten. In dit artikel wordt ingegaan op de randvoorwaarden om tot een kwalitatief goede evaluatie te komen. De laatste jaren wordt er steeds meer waarde gehecht aan docentevaluaties waarin studenten* (met ‘studenten’ worden in dit [...]

  • Krachtgericht coachen met beeldopnamen

    Beeldbegeleiding is een effectieve vorm van coaching van leraren en leerlingen. Door je bewust te worden van wie je bent als leraar en wat voor effect je gedrag heeft op leerlingen, kun je je verder ontwikkelen. De aanpak ‘krachtgericht coachen’ biedt begeleiders handvatten om hun coaching te verdiepen. Dit [...]

  • 10 tips voor de beste enquêtevragen

    In het boekje De Enquête schreef ik dat je de term enquête op drie manieren kunt opvatten. De eerste opvatting is die van een vragenlijst, dat wil zeggen als een lijst met vragen, sec. Niet meer en niet minder. De tweede opvatting van een enquête is die als een [...]